خانه استراتژی


(زمان خواندن: 5 - 10 دقیقه)
Most Hit

برنامه ریزی پیشرفت فردی  (PDP)

development plan

توسعه دانش و مهارت در زمینه  مورد علاقه و یا زمینه پایه بر اساس نیاز ها یکی از اصلی ترین گام ها برای شروع فرایند کارآفرینی است . در حقیقت بسیاری از فارغ التحصیلان  مقازع مختلف تحصیلی به دلیل نداشتن دانش و مهارت در فعالیتهای مورد نظر توانایی  راه  اندازی کسب و کار و تولید ارزش جدید را ندارند و اغلب در پست های نامرتبط با تحصیلات و یا علایق خود و تنها در راستای کسب درآمد حداقلی فعالیت میکنند .

PDP به افراد کمک میکنند تا بر اساس خروجی های  مدل تحلیلSWOT شخصی بتوانند نیاز های خود را در حوزه دانش و مهارت شناسایی کرده و روی آنها برنامه ریزی مناسب کنند . علاوه بر این میتوان از این ابزار به منظور  دستیابی به موفقیت ها و تحلیل  نیازها برای دستیابی به آنها  استفاده نمود.

 PDP به افراد کمک می کند که نه تنها درباره ی خود آموزش، که از قبل اتفاق افتاده، بلکه درباره ی برنامه ریزی برای آینده هم فکر کنند.PDP روشی عالی است برای استفاده ی پایه ای از تمامی فرصت هایی که دوران آموزش  پیش روی دانش اموختگان قرار میدهد.اما این بستگی به شما دارد که چه چیز را میخواهید از روش PDP به دست بیاورید و چطور باید برای به دست آوردن ان برنامه ریزی کنید.

 این مقاله  به شما کمک میکند تا :

–          تشخیص بدهید چه چیزهایی درارتباط با  PDP   وجود دارد

–          شناسایی فرصت های پیش رویتان

–          تمرین  روشهایی  برای پشتیبانی از PDP  از طریق برنامه ریزی

–          به خدمت گیری یک ابزار PDP ، به عنوان مثال RAPID

PDP چیست ؟

برنامه ریزی پیشرفت فردی میتواند به عنوان پروسه ای تعریف شود که به شما کمک می کند درباره ی آموزش ، کارایی و یا موفقیت های خودتان  فکر کنید و برای  توسعه ی  فردی، تحصیلی و شغلی خود  برنامه ریزی کنید.به این ترتیب PDP به شما این آگاهی را میدهد  که چطور دارید پیش میروید. با استفاده از PDP  ، راحت تر میتوان  عرصه های مهم و نیازمند توجه را شناخت  ،روشهای PDP  میتواند زمانیکه انگیزه فرد  رو به افول میگذار، او را ترغیب به حرکت کند.روشهای اصلی PDP که به دانش موختگان کمک میکند در باره ی آموزش خود تفکر کرده  و برای آینده برنامه ریزی کنند،  غالبا شامل این موارد می باشند :

–          Reflection  .انعکاس

درکنار هم قرار دادن ایده ها و افکار مختلف ، به گونه ای که برای یک منظور خاص کارایی داشته باشند.

–          Recording  . ثبت کردن افکار ، ایده ها و تجربیات

شما میتوانید این  موارد را به صورت نوشتاری ثبت کنید یا ضبط صوتی، تصویری و غیره استفاده کنید

–          Action Planning  . برنامه ریزی کارها

برنامه ریزی کردن به معنای بالا رفتن احتمال موفقیت در دستیابی به یک هدف است

–          Executing .اجرا

انجام فعالیت هایی که در برنامه ریزی کارها به آنها اشاره شده است

–          Evaluating . ارزیابی

آنچه که انجام داده اید باید معقول و منطقی باشد.

  PDP  به هر صورتی که ارائه یا انجام بشود، مسئولیت برنامه ریزی برای یادگیری ، عمل بر اساس برنامه ها و فراهم آوردن شواهد ی در باره ی موفقیت هایی که  که به دست آمده است، به عهده ی شما (به عنوان یک فرد) میباشد.

شناسایی فرصت ها :

PDP تنها وابسته با مطالعات شما نمی باشد. فعالیت فوق برنامه ی آموزشی و کار نیمه وقت نیز به مهارت های شما کمک می کند.  فرصت های لازم برای  اجرای PDP در قالب موارد زیر تحقق میابد :

  • درس هایی که در دوره دانشجویی انتخاب میکنید ، بخصوص واحدهای مبتنی بر مهارت.وقتی واحد های درسی ، محدوده ایی را مشخص می کنند که میخواهید آنها را ارتقا بدهید ، تلاش ویژه ای را به خرج بدهید.
  • جلسات آموزشی بخصوص آموزش های فردی که در آنها میتوانید پیشرفت خود را با یک مربی مورد بحث و تبادل نظر قرار بدهید
  • فعالیت های تفریحی : مثلا از طریق عضویت فعال در یک کلوب یا یک جامعه ی بخصوص
  • فعالیت های آموزشی فوق برنامه
  • کار نیمه وقت : که از طریق آن تعداد خاصی از مهارت ها  مورد نیاز است و /یا تقویت میشوند.

ممکن است فرصت های مورد نیاز برای اجرای PDP ، از قبل به صورت مشخصی در برنامه ی مطالعاتی شما زمان بندی شده باشد.این کار ممکن است مثلا از طریق یک دوره ی آموزشی مهارت اتفاق بیفتد. اما گاهی این فرصتها به روش های نامشخص تری  نمود پیدا میکنند.مثلا از طریق یک تحقیق پروژه ای.که لازم است برای انجام آن ، از ذخایر دانسته های خود و نیز از آنچه که لازم است بدانید، توشه بگیرید و به وسیله ی آن برنامه ریزی کنید که چطور راه را ادامه دهید.بنابر این فرصت های تحقیق کلاسی را در دوره های مختلف  از دست ندهید .

اجرای PDP :Personal development plan

روش های PDP  باید به شما کمک کند که کارهای خود را یادداشت کنید  و تصویر واضحی از این که میخواهید به کجا برسید به دست بیاورید.توانایی استفاده از ابزار reflect  (انعکاس  ) به وسیله ی این یادداشت کردن ، مهارت کلیدی است که در نظریه ی PDP  نقش اساسی بازی می کند.reflection در واقع نوعی فکر کردن  عمیق و متمرکز است و برای تفکرات  مهم و خود ارزیابی ها ضروری است.اجرای PDP  به شما کمک میکند ساختاری هدایت گر داشته باشید .گام های  زیر چهارچوب مفیدی را فراهم میکند :

گام اول : یک دفتر محاسبات مهارت ها داشته باشید.

این یک نقطه ی شروع خوب برای اجرای PDP  است .چراکه به عنوان یک تمرین “لیست برداری” به شما کمک میکند توانایی ها و  نقاط ضعف خود را به صورت اصولی و سیستماتیک تحلیل کنید.

شما همچنین می توانید از تحلیل SWOT استفاده کنید .یک روش معمول حل مساله که  توانایی ها ، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید های شما را بر روی یک نمودار، خلاصه میکند.

 برنامه ریزی برای پیشرفت فردی

چنانچه نسبت به این که الان کجا قرار دارید، آگاهی پیدا کنید میتوانید به این فکر کنید که میخواهید کجا باشید و چگونه میتوانید از طریق برنامه ریزی کارها به آن نقطه دست پیدا کنید.

گام دوم : یک برنامه برای کارهایتان بنویسید.

برنامه ریزی به شما کمک می کند که با مستند کردن یک راهبرد معین،  اهدافتان مشخص و تنظیم کنید.یک برنامه ریزی خوب برای کارها، دارای منظوری مشخص بوده، بدون ابهام و متمرکز می باشد.یک راه خوب برای نوشتن یک برنامه ی خوب این است که بررسی کنید آیا برنامه تان SMART است یا نه.به این معنی که آیا دارای مشخصات زیر هست یا نه  :

Specific :مشخص –  مثلا اینکه به جای این که خود بگویید :” من میاموزم که زمانم را چطور مدیریت کنم ” ، به خود بگویید :” من روشهای خوب مدیریت زمان را تعیین و اجرا میکنم تا بتوانم به صورتی متناوب و منظم و به دور از اظطراب ، ضرب العجل های پروژه ام  را تامین کنم”

 Measurable: قابل ارزیابی  –  مثلا این که به خود بگویید :من برای انجام کارهایم یک برنامه ی زمانبندی هفتگی تعیین میکنم “

 Achievable:قابل دستیابی –   مثلا به خود بگویید :میدانم که برای مدیریت زمان ، کارگاه های آموزشی و کتاب های مختلف وجود دارد و من از آن ها استفاده میکنم تا روش خوبی را برای مدیریت زمانم  تعیین کنم

Realistic : واقع گرایانه – مثلا به خود بگویید :میدانم که صبح هر سه شنبه  کمی وقت آزاد دارم و از آن برای کار بر روی تکنیک هایم استفاده می کنم :

Time Bound  :مقید به زمان –  مثلا به خود بگویید :”من بر اساس ضرب العجل های پروژه ام کار میکنم و اهداف  هفتگی تنظیم میکنم

 برنامه ریزی برای پیشرفت فردی

 توصیه می شود برای خود، تعدادی اهداف معین را تنظیم کرده و آنها بر اساس ارجحیت هایی طبقه بندی کنید و سپس تعدادی  اهداف فرعی هم در نظر بگیرید.این اهداف فرعی به شما کمک می کند پیشرفت خود را ارزیابی کنید و به شما کمک می کند که گام های مختلف را از پیش در نظر بگیرید تا دچار اشتباه نشده و اهداف غیر قابل دستیابی تعیین نکنید.معمولا صحبت با دیگران درباره ی تنظیم هدف ها ، میتواند مفید باشد.آنها  میتوانند به شما کمک کند از قبل در باره ی مسائل فکر کنید و نیز ممکن است باعث شود برخی از مواردی را که نادیده گرفته اید، در نظر بگیرید. مربیتان یکی از بهترین افرادی است که در این باره میتوانید با او صحبت کنید.

 

گام سوم : جمع کردن مدارک

ارزیابی مهارت ها و برنامه ریزی کارهایتان، باعث به وجود آمدن مستنداتی مکتوب می شود. همچنین لازم است بررسی  کنید که چه مهارت هایی را پرورش داده اید و چگونه آن را ارزیابی کرده اید. جمع آوری مدارک  به صورت نوشتاری ، مزایایی دارد :

–          به شما کمک می کند پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

–          کمک میکند یک رزومه قوی داشته باشید

–          منبع اطلاعاتی را فراهم میکند که میتوانید آن را با مربی خود به اشتراک بگذارید.

–          به شما کمک میکند فکر کنید که  چطور میتوانید طرح و برنامه های خود را ارتقا دهید

استفاده از RAPID  :

RAPID یک ابزار الکترونیکی PDP  است. این ابزار ، ابزاری تعاملی ( interactive )  است و به نگه داری سوابقی شخصی از اطلاعات و شواهد ی از شایستگی  مهارت ها در حوزه های مختلف را نزد خود نگه دارید.

RAPID   مخفف این کلمات است :

Recording Academic ,Professional and Individual Development

یعنی ثبت پیشرفت های تحصیلی ، حرفه ای و شخصی.این ابزار اولین بار در  دانشگاه Loughborough تعریف شد و دارای ورژن های مختلفی است که برخی از آن ها در استفاده از روش های مختلف ، کاربرد دارد. میتوایند لیستی از تمامی این ورژن ها را در وبسایت   مشاهده نمایید.در مورد RAPID  دو رکن کلیدی وجود دارد :PACE  و SPEED

PACE  :

Personal information ,Achievements ,Career Management ,& Evidence repository

یعنی :ذخیره ای از اطلاعات فردی ، موفقیت ها، مدیریت کارها و مدارک . از PACE  برای ذخیره ی اطلاعاتی استفاده کنید که به عنوان مبنای رزومه   شما در نظر گرفته می شود.

SPEED :

Survey : مشخص کردن نیازمندی های پرورش مهارت ها ، فرصت های  پرورش مهارت ها،  ارزیابی مهارت ها

Plan  : تنظیم اهداف ،  مشخص کردن وظایف  و  تولید یک برنامه ریزی برای انجام کارها

Execute  : انجام فعالیت ها و ارزیابی (monitoring  ) روند پیشرفت

Evaluate  : مرور نتایج و ارزیابی میزان موثر بودن روش که منجر به کسب تجربه در آموزش میشود.

Document  : ثبت پیشرفت شایستگی مهارت ها و ذخیره سازی این مدارک

Back to top