خانه استراتژی


(زمان خواندن: 3 - 6 دقیقه)
Most Hit

درسال جدید برای خود برنامه استراتژیک شخصی بنویسید. 

برنامه استراتژیک شخصی در سال جدید

آیا برای سال جدید برنامه ای دارید؟ساده تر بپرسم، آیا شما از آن دسته از آدمها هستید که برای لحظه به لحظه زندگی خود برنامه ریزی می کنید یا اینکه هر چه پیش آید خوش آید!؟

اگر از دسته دوم هستید این مطلب به درد شما نمی خورد، یعنی برای شما کاربردی نیست، مگر آنکه علاقمند باشید یک مطلب بیشتر مطالعه کنید!، فقط همین، اما اگر اهل برنامه ریزی آن هم کاربردی و عملیاتی هستید و مداوم پیگیری می کنید تا در این خصوص اطلاعات و دانسته های خود را افزایش دهید، مطلب زیر میتواند برای شما جالب و خواندنی باشد.

 موفقیت شما در زندگی تا حد بسیار زیادی وابسته است به خود شما در استفاده از توانایی هایی همچون فکر کردن ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و اقدام...

یکی از کارهایی که به نظر می رسد کسانی که اهل برنامه ریزی برای سال آینده خود هستند انجام می دهند استفاده از فرصت پیش آمده در تعطیلات نوروزی برای بررسی و بازنگری سالی ست که پس پشت نهاده اند و اندیشیدن و تهیه برنامه ایی جدید ویا بازنویسی برنامه های قبلی برای سال جدید است.


در ادامه مطلبی را از برایان تریسی برایتان انتخاب کرده ام که در یکی از پست های الکترونیکی که از سوی سایت ایشان برایم ارسال شده است برای مطالعه و بکارگیری خودم و شما انتخاب کرده ام.


امیدوارم این مطلب کوتاه که در خصوص تدوین برنامه استراتژیک شخصی است، بتواند برای همه ما مفید بوده و چهارچوب فکری خوبی را برای گشودن پنجره اندیشه به این موضوع بسیار مهم که در این روزگار در زندگی هرکدام از ما حائز اهمیت می باشد  فراهم نماید:

برنامه استراتژیک شخصی در سال جدید


برنامه استراتژیک شخصی ایجاد کنید

موفقیت شما در زندگی تا حد بسیار زیادی وابسته است به خود شما در استفاده از توانایی هایی همچون فکر کردن ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و اقدام. توانمندی شما در هرکدام از این زمینه ها عاملی است تا شما سریعتر به اهداف خود دست یابید و در زندگی و حرفه خود احساس شادی بیشتری را بدست آورید. برنامه استراتژیک شخصی ابزاری است برای شما تا از هرکجا که هستید بتوانید به آنجایی که می خواهید بروید.

تفاوت بین قطار و هواپیما

 

تفاوت افرادی که با استفاده از برنامه ریزی استراتژیک به صورت مستقیم به ساماندهی زندگی خود می پردازند و کسانی که چنین نمی کنند مانند گرفتن بلیط قطار و بلیط هواپیما است.هر دوی آنها شما را از نقطه آ به نقطه ب  می رساند،اما هواپیما – برنامه ریزی استراتژیک شخصی- شما را سریعتر و بدون توقف های زیاد به مقصد می رساند.

راه تفکر استراتژیک


مهارت در برنامه ریزی استراتژیک شخصی چیزی است که شما با آن به دنیا نمی آیید، و مانند رنگ چشم شما ارثی نیست. روش تفکر سیستماتیک شامل اندیشیدن و عمل کردن است، بنابر این چیزی است که شما می توانید یاد بگیرید، مثل دوچرخه سواری ، تعویض تایر. شما با تمرین می توانید در بسیاری از عناصر تشکیل دهنده صاحب مهارت های کلیدی شده، استاد شوید و با ریتم دادن به تفکر خود و اقدام استراتژیک حرکت مهمی را برای ادامه زندگی خود شکل دهید.وقتی شما به این ریتم دست یابید نتایج فوق العاده ایی را بدست خواهید آورد.

صرفه جویی در وقت و پول


چرا برنامه ریزی استراتژیک و تفکر خیلی کمک می کند؟ پاسخ ساده است:
چون موجب مقدار زیادی صرفه جویی در وقت و پول شما خواهد بود. وقتی شما به بررسی ، تجزیه و تحلیل سوالات کلیدی استراتژیک از مفاهیم زندگی و کسب و کار خودتان می پردازید ، شما خودتان را در انجام وظایف حیاتی لازم برای رسیدن به اهداف خود متمرکز خواهید یافت.و در همین زمان شما شروع به متوقف کردن چیزهایی می کنید که مانع رسیدن شما به موفقیت می شوند.شما بیشتر از همه چیز به کارهای درستی که باید انجام دهید خواهید پرداخت و از کارهای کم ارزش دیگر پرهیز خواهید نمود.شما می توانید عامل افزایش کارایی افراد و پروژه ها در رسیدن به اهداف خود شوید.شما تبدیل به یک متخصص سنجش و پیگیری اهداف خواهید شد و شما خود را در بزرگراه کار و زندگی خود خواهید یافت و  به سرعت حرکت خود خواهید افزود.

طراحی زندگی و حرفه شما


اهداف شما در برنامه ریزی استراتژیک شخصی مشابه هم هستند.تفاوت کلیدی در این است که به جای افزایش صرفا درآمد شما ، تلاش های شما در برنامه ریزی عامل بازگشت انرژی زیادی بسوی شما خواهد بود. شما با خود خواهید گفت که داشتن برنامه ریزی استراتژیک شخصی ، کارائی شما را در زندگی افزایش خواهد داد و همین طور فعالیت های تجاری شما در افزایش سرمایه ها و دارایی شما. از سوی دیگر این توانمندی ها سرمایه شخصی شما بوده و بخشی از سرمایه انسانی شماست. این سرمایه شخصی شما متشکل از انرژی های جسمی ، احساسی ، و روحی شماست که می توانید آن را در زندگی حرفه ایی خود سرمایه گذاری نمائید.
هدف خود را بصورتی تنظیم کنید تا برای به دست آوردن بالاترین میزان بازده از انرژی های درون خود سرمایه گذاری نمائید.

پرسش حیاتی


از خود این سوال حیاتی را بپرسید:
چه کارهایی را من می توانیم به بهترین شکل انجام دهم؟
حوزه هایی را که شما در آن نسبت به دیگران به وضوح دارای برتری هستید را بررسی کنید، شما باید بدانید که در چه زمینه هایی  دارای مزیت رقابتی شخصی با دیگران بوده و در آن زمینه بتوانید ادعایی بکنید.این مسئله نیروی حیاتی برای یک برنامه ریزی استراتژیک شخصی است. موفقیت شما بطور مستقیم گره خورده با چگونگی عملکرد خوب شما در بخش های مهمی از فعالیت های خود.

تمرین عملی


نگاه و چشم انداز تان را نسبت به شغل و آینده کسب و کارتان شفاف کنید.
حرفه و شغل ایده آل شما چیست؟
چه کاری را می توانید در بیشترین زمان انجام دهید؟
چه میزان درآمدی را انتظار دارید؟
مایل به کارکردن با چه جور مردمانی هستید؟
چه سطحی از مسئولیت را توقع دارید به دست بیاورید؟
دوست دارید در چه صنعتی وارد شوید؟
یکی از کارهایی که به نظر می رسد کسانی که اهل برنامه ریزی برای سال آینده خود هستند انجام می دهند استفاده از فرصت پیش آمده در تعطیلات نوروزی برای بررسی و بازنگری سالی ست که پس پشت نهاده اند و اندیشیدن و تهیه برنامه ایی جدید ویا بازنویسی برنامه های قبلی برای سال جدید است.

 

منبع : mohamadalavi.blogsky.com

Back to top