خانه استراتژی


(زمان خواندن: 2 - 3 دقیقه)
Most Hit

مصاحبه فایننشال تایمز با کارشناسان موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک درباره استراتژی ایران برای آزادی نفتکش ایرانی

آدریان دریا

آزادی نفتکش ایرانی در تنگه "جبل‌الطارق" پس از 6 هفته "کش‌وقوس"، روحیه پیروزمندانه و جسورانه جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرده است.

وب سایت روزنامه "فایننشال تایمز" با انتشار گزارشی از تقویت روحیه ایستادگی و مقاومت ایرانی‌ها در پی پیروزی ایران در نبرد اراده‌ها با آمریکا و بریتانیا بر سر توقیف نفتکش ایرانی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، تلویزیون دولتی ایران روز دوشنبه تصاویری از کشتی با پرچم ایران را در حالی که پیروزی جمهوری اسلامی بر ایالات متحده و انگلیس را تحسین می‌کرد، پخش کرد.

قوه قضاییه ایران هم پس از آزادی نفتکش ایرانی به حکم دادگاهی در جبل الطارق، اعلام کرده به دنبال دریافت خسارت این حادثه از دولت بریتانیاست تا این حادثه درس عبرتی باشد برای دیگران تا فکر توقیف نفتکش‌های ایرانی به سرشان نزند.

وزارت خارجه ایران هم هشدار داد در صورت توقیف دوباره نفتکش" آدریان دریا 1" (نام جدیدی که ایران روی نفتکش گریس 1 گذاشته است) " عواقب سنگینی در انتظار ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

نفتکش "آدریان دریا1" بیش از شش هفته است که کانون ایستادگی بین ایران و غرب بوده است. اکنون حکومت ایران، آزادی آن توسط یک دادگاه جبل‌الطارق را به عنوان شاهدی مبنی بر پیروزی استراتژی "مقاومت" خود در برابر دولت ترامپ می‌داند.

آدریان دریا

استراتژی مقاومت رویکردی است که دهه‌هاست از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کار گرفته شده و در قالب آن نفوذ منطقه‌ای ایران توسعه یافته است. ایرانیان می‌گویند ، این نیروی 120 هزار نفری سپاه است،- که آمریکا 2 ماه پیش آن را در فهرست گروه‌های تروریستی گنجانده است- که برنده اصلی آزادی نفتکش ایرانی خواهد بود . پس از این اقدام موقعیت سپاه تقویت شده است.

از نظر سیاستمداران ایرانی ، اگر سپاه اقدام به توقیف نفتکش بریتانیایی " استنا امپرو" در آب‌های خلیج فارس نکرده بود، احتمالا بریتانیا چراغ سبز رفع توقیف نفتکش ایرانی "گریس 1" در جبل‌الطارق را نمی داد و این پیروزی مدیون اقدام سپاه در توقیف نفتکش بریتانیایی است؛ نفتکشی که به رغم آزادی گریس 1، همچنان در توقیف ایران مانده است.

حوادث اخیر حول و حوش نفتکش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز با نگرانی دیپلمات‌ها مواجه شده و آنها درباره هرگونه سوء محاسبه احتمالی و عواقب یک تنش و درگیری نظامی در منطقه بیمناک‌اند.

"امیل هوکایم" از موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در این باره معتقد است:" آزادی نفتکش ایرانی یک پیروزی برای ایران بود، و اثرگذاری آن بیش از آنکه خارجی باشد در بازی قدرت داخل ایران است.. استراتژی ایستادگی ایران در برابر غرب در قالب "چیکن استراتژی" (بازی بزدل) است و آنها خوب می‌دانند که میان رقبای غربی آنها تفرقه و چند دستگی است و غربی‌ها جرات ریسک‌های بزرگ را ندارند."

منبع : سایت عصر ایران

 

البته استراتژی تغییر نام گریس1 به آدریان دریا را هم باید به موارد فوق الذکر اشاره کرد که البته بد نیست ریشه کلمه آدریان را با هم بررسی کنیم:

آدریان در دانشنامه ویکی پدیا

  • آدریان دارای معانی و کاربردهای زیر است:
  • محله آدریان محله ای در جنوب خمینی شهر
  • نیایشگاه آدریان محل نگهداری آتش مقدس مزدیسنا
  • آدریان اصفهان
  • آدریانوس، نام یکی از امپراتوران روم
  • آدریان، تگزاس، شهری در تگزاس

 

 

Back to top